News
Lustrum activiteit met SIG AR/VR: XR-symposium
Afgelopen donderdag heeft SMARTneurolab op het XR-symposium mogen vertellen en demonstreren wat VR en AR kan betekenen voor de neuropsychologie. Met een gedeelte van het lab hebben wij twee VR en een AR serious game laten zien en verteld wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot onderzoek.
Als eerste konden mensen het AR Museum uitproberen. Het spel is ontworpen om mensen met neglect zoekstrategieën aan te leren. Zodra je de AR-bril opzet dan blijft de eigen omgeving zichtbaar, maar dan projecteert het spel schilderijen in de ruimte waarnaar de speler kan zoeken. Zodra een schilderij is gevonden, dan begint een filmpje te spelen. SMARTneurolab | Hoe kan Augmented Reality helpen bij visuospatieel neglect?
In het midden van de zaal stond Job-E-Tunities opgesteld, waarbij de speler door de VR-bril in een hamburgerrestaurant stapt. Het is de bedoeling dat de speler bestellingen opneemt van virtuele klanten en deze serveert aan de balie. Het spel is ontworpen om inzicht te krijgen in het functioneren van een CVA-patiënt, zodra deze weer terug aan het werk gaat. SMARTneurolab | Start van een nieuw onderzoeksproject
Daarnaast was er ook de mogelijkheid om met een VR-bril 6 mini games uit te proberen in het spel Koji’s Quest. Momenteel wordt onderzocht of de games iets kunnen toevoegen aan de diagnostiek en training van cognitieve functies. De eerste stappen zijn gezet door kinderen met aangeboren hartafwijking de game te laten spelen en deze uitkomsten voorzichtig te vergelijken met die van een controle groep. SMARTneurolab | WKZ study “Playing for Cognition”
De bezoekers waren zeer geïnteresseerd en er zijn veel belangrijke vragen gesteld over de toepassing van de games en het verwerken van de data. Het was heel motiverend om met enthousiaste mensen samen te werken aan de toekomst van technologie in de gezondheidzorg.